Rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub elektronicznych nośników informacji.
- Rozliczenia gotówkowe - formy enumeratywnie wymienione:
- czek gotówkowy – stanowi dyspozycję wystawcy czeku (przekazującego) udzieloną trasatowi (przekazanemu – bankierowi, tj. bankowi wystawcy, który ma zapłacić) obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz wypłaty tej kwoty okazicielowi czeku lub osobie wskazanej na czeku; czek gotówkowy może być przedstawiony do zapłaty bezpośrednio u trasata albo w innym banku, przy czym zapłata czeku gotówkowego przedstawionego do zapłaty w innym banku następuje po uzyskaniu przez ten bank od trasata środków wystarczających do zapłaty czeku;
- wpłata gotówki na rachunek wierzyciela- to operacja kasowa - przyjmowanie i wypłata znaków pieniężnych oraz przeliczenie ich. Wpłaty gotówkowe mogą być dokonywane poprzez kasę lub trezor nocny.
- Rozliczenia bezgotówkowe - wyliczenie nie ma charakteru zamkniętego i możliwe są jeszcze inne formy rozliczeń bezgotówkowych (jak rozliczenia okresowe saldami oraz rozliczenia planowe)
- polecenie przelewu - stanowi udzieloną bankowi, dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela. Bank wykonuje dyspozycje dłużnika w sposób przewidziany w umowie rachunku bankowego.
- polecenie zapłaty - stanowi udzieloną bankowi dyspozycję wierzyciela, obciążenia określoną kwotą rachunku bankowego dłużnika i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela; dyspozycja wierzyciela oznacza równocześnie jego zgodę na cofnięcie przez bank dłużnika obciążenia rachunku dłużnika i cofnięcie uznania rachunku wierzyciela w przypadku dokonanego przez dłużnika odwołania polecenia zapłaty;
przeprowadzenie rozliczeń poleceniem zapłaty jest dopuszczalne pod warunkiem:
- posiadania przez wierzyciela i dłużnika rachunków w bankach, które zawarły porozumienie w sprawie stosowania polecenia zapłaty,
- udzielenia przez dłużnika wierzycielowi zgody do obciążania rachunku dłużnika w drodze polecenia zapłaty w umownych terminach zapłaty z tytułu określonych zobowiązań,
- zawarcia pomiędzy wierzycielem a bankiem prowadzącym jego rachunek umowy w sprawie stosowania polecenia zapłaty przez wierzyciela,
- maksymalna kwota pojedynczego polecenia zapłaty nie przekracza równowartości,
- 1.000 euro - w przypadku gdy dłużnikiem jest osoba fizyczna niewykonująca działalności gospodarczej,
- 50 000 euro - w przypadku pozostałych dłużników.
- czek rozrachunkowy - stanowi dyspozycję wystawcy czeku udzieloną trasatowi do obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz uznania tą kwotą rachunku posiadacza czeku; na wniosek wystawcy czeku bank może potwierdzić czek rozrachunkowy, rezerwując jednocześnie na rachunku wystawcy odpowiedni fundusz na pokrycie czeku; czek rozrachunkowy może być przedstawiony do rozrachunku ze skutkami zapłaty bezpośrednio u trasata lub w banku, w którym posiadacz czeku ma rachunek; uznanie rachunku posiadacza czeku sumą czekową następuje po uzyskaniu przez bank posiadacza czeku od trasata środków wystarczających do zapłaty czeku;
- karty płatnicze - na warunkach określonych w umowach strony mogą stosować w rozliczeniach bezgotówkowych także karty płatnicze; identyfikują one wydawcę i uprawnionego posiadacza, uprawniają do wypłaty gotówki lub dokonywania zapłaty (ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych).
Linki sponsorowane
DORADCA PODATKOWY Obsługa księgowa firm |